Vergoedingen voor podotherapie
De meeste zorgverzekeraars vergoeden podotherapie (gedeeltelijk) vanuit de aanvullende verzekering. De precieze vergoeding verschilt per verzekeraar en per pakket.
Wil je weten wat er voor jou geldt? Bekijk dan de polisvoorwaarden van je zorgverzekering of neem contact op met je zorgverzekeraar.
Op de website van de Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten vind je een handig overzicht van de vergoedingen: https://www.podotherapie.nl/vergoedingen/. Let op: aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.
Basis verzekerde zorg: preventieve voetzorg
Bij sommige mensen zijn de voeten extra kwetsbaar, bijvoorbeeld door een ziekte of medische behandeling. In dat geval kan preventieve voetzorg nodig zijn om ernstige voetproblemen te voorkomen. Denk hierbij aan het voorkomen van wonden, infecties of amputaties. Niet alle preventieve voetzorg wordt vergoed vanuit de zorgverzekering. Hieronder leest u welke zorg wel verzekerd is.
Wie mag preventieve voetzorg leveren?
Preventieve voetzorg uit het basispakket kan worden geleverd door:
- de huisarts of medisch specialist
- een podotherapeut
- een register-podoloog
- een (medisch) pedicure
Welke zorgverlener uw verzekering vergoedt, verschilt per zorgverzekeraar. Controleer hiervoor altijd uw polis.
Wat wordt vergoed?
De vergoede preventieve voetzorg is gericht op het voorkomen van voetulcera en kan bestaan uit:
- periodieke voetcontroles en risicobeoordeling
- behandeling van risicofactoren zoals huid- en nagelproblemen
- voorlichting over goede voetverzorging
- advies over passend schoeisel
Er wordt een behandelplan opgesteld waarin de medische voetzorg en controles beschreven staan, dit is maatwerk. Algemene of cosmetische voetverzorging (zoals standaard nagelverzorging of eeltverwijdering) wordt niet vergoed.
Voor wie?
Preventieve voetzorg wordt vergoed bij een verhoogd risico, onder andere bij:
- diabetes mellitus
- (inactieve) Charcot-voet
- eerdere voetwonden of amputaties
- nierfalen of dialyse
- aandoeningen of behandelingen met verminderd gevoel, slechte doorbloeding en een kwetsbare huid
Wie levert deze zorg?
Preventieve voetzorg kan worden geleverd door de huisarts, medisch specialist, podotherapeut, register-podoloog of pedicure. Welke zorgverlener wordt vergoed, verschilt per zorgverzekeraar. Er is jaarlijks een verwijzing nodig van uw behandelaar met daarop het risicoprofiel.
Wanneer wordt preventieve voetzorg vergoed?
Preventieve voetzorg wordt onder voorwaarden vergoed vanuit het basispakket van de zorgverzekering. Het basispakket is voor iedereen in Nederland gelijk. Wel kan per zorgverzekeraar verschillen wie de zorg levert en waar deze wordt aangeboden. Wij adviseren u daarom altijd de polisvoorwaarden van uw eigen zorgverzekeraar te controleren.
Wat valt onder preventieve voetzorg in het basispakket?
De vergoede preventieve voetzorg is gericht op het voorkomen van voetulcera (diepe wonden aan de voet) en het verminderen van het risico op amputaties van tenen of delen van de voet. Deze zorg kan bestaan uit:
- periodieke voetcontroles: tijdens deze controles wordt beoordeeld hoe groot uw risico is op het ontstaan van een voetulcus. Hierbij wordt gekeken naar:
- het gevoel in uw voeten
- de doorbloeding van uw voeten
- drukplekken of standsafwijkingen
- de conditie en kwetsbaarheid van de huid
- behandeling van risicofactoren: zoals huid- en nagelproblemen of drukplekken die het risico op wonden vergroten
- voorlichting en advies: u krijgt uitleg over goede voetverzorging om wondjes en ontstekingen te voorkomen
- schoenadvies: advies over passend en beschermend schoeisel
- beweegadviezen
Let op: algemene of cosmetische voetverzorging (zoals standaard nagelverzorging of het verwijderen van eelt zonder medische noodzaak) wordt niet vergoed vanuit het basispakket.
Preventieve voetzorg bij diabetes
Heeft u diabetes? Dan kan preventieve voetzorg onderdeel zijn van de ketenzorg diabetes. Dit betekent dat verschillende zorgverleners samenwerken om complicaties aan de voeten te voorkomen.
Facturen en betalen bij Podotherapie Cranendonck
In de meeste gevallen sturen wij de factuur direct naar je zorgverzekeraar. Die betaalt dan rechtstreeks aan ons.
Vergoedt je zorgverzekeraar (een deel van) de behandeling niet? Of kunnen we de factuur niet indienen bij je verzekeraar? Dan krijg je zelf een factuur voor het (resterende) bedrag.
Kun je een afspraak niet nakomen? Laat het ons dan minstens 24 uur van tevoren weten. Anders moeten we de gereserveerde tijd in rekening brengen.
Op een factuur die u van ons ontvangt zijn de betalingsvoorwaarden van MediCas van toepassing. Klik hier om die betalingsvoorwaarden te bekijken.


